Omgaan met boosheid – Mediation Praktijk Venlo

Boos? Wat nu…

Iedereen is wel eens boos. Waar komt boosheid eigenlijk vandaan en belangrijker nog, hoe ga je ermee om? Als we boos zijn concentreren we ons bijna altijd op wat we niet willen of wat er in onze ogen fout gaat. Daarnaast hebben we van jongs af aan geleerd om de boosheid te onderdrukken. Toch is dat lang niet altijd de beste oplossing. Je kunt boosheid namelijk ook ombuigen tot oprechte communicatie en zo je leven verreiken.

boosheidVeel mensen negeren in eerste instantie het boze gevoel als het opkomt. Vroeger is ons vaak het principe van ‘tot tien tellen’ geleerd en bovendien wil je geen dingen doen waar je later misschien spijt van krijgt. Eigenlijk is dat onverstandig, boosheid is namelijk een natuurlijke emotie en door hem te negeren kan je het gevoel alleen maar versterken.

Zie boosheid maar als het rode lampje op je dashboard in de auto, dat gaat branden als er iets aan de hand is. Ook in de auto probeer je nadat het rode lampje gaat branden meteen een oplossing voor het probleem te vinden. Dit moet je dus ook bij boosheid doen. Vraag je af waar de boosheid vandaan komt en focus dan niet op wat er in jouw ogen ontbreekt of fout gaat. Maar focus op wat jij nodig zou hebben om de boosheid te laten verdwijnen.

Blijf dus kalm en probeer de situatie met een beetje afstand te bekijken. Projecteer de boosheid niet op anderen maar kijk naar jezelf. Zoals het lampje in het dashboard aangeeft dat er behoefte is aan een reparatie of controle, zo is boosheid eigenlijk ook een teken dat jij bepaalde behoeftes moet onderhouden. Stel jezelf als doel om bij de volgende boze bui te onderzoeken wat de onderliggende behoeftes zijn en hoe je die kunt bevredigen zodat ook de behoeftes van anderen vervuld worden.

Probeer in de communicatie met anderen helder en duidelijk te zijn. Door de boze emoties die je voelt communiceer je vanuit je gevoel en niet vanuit je verstand. Hierdoor is het eigenlijk heel logisch dat anderen je niet begrijpen en dat er misverstanden ontstaan. Probeer concreet te benoemen wat de ander zou kunnen doen om je in deze situatie te helpen met je behoeftes. Als de ander je begrijpt is de kans erg groot dat het gevoel van boosheid snel daalt.

Bekijk boosheid dus eens vanuit een andere kant en focus je niet teveel op de oorzaak van je boosheid maar probeer de situatie te accepteren en meteen om te zetten is iets positiefs. Als je deze kunst beheerst zal je zien dat er zich een stuk minder conflicten voordoen in je leven.

Mediation Praktijk Venlo | www.mediationpraktijkvenlo.nl

DelenShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone