De zes meest gemaakte fouten in content marketing

foto_bom1Content marketing is in de marketingwereld toch wel een beetje ‘the new kid on the block’. Het is bijzonder effectief en daarom gaat elk bedrijf ermee aan de slag, maar juist omdat het voor velen nog nieuw is worden er ook nog ontzettend veel fouten gemaakt. Vandaar dus dit blog, zodat jij die fouten vanaf nu kunt voorkomen.

1. Geen content strategie hebben

Het maken van een content strategie is iets wat tijd en energie kost. Maar zonder strategie ben je ook in de content marketing nergens. Dit is dan ook het eerste waar je als bedrijf mee aan de slag gaat. Allereerst moet voor iedereen duidelijk zijn wat het doel van de content marketing is. Daarnaast is het belangrijk om op te schrijven hoe je dat doel gaat bereiken. Denk tot in detail na over welke content je gaat leveren, op welke kanalen je dat gaat doen en wie daar verantwoordelijk voor is. Een content-kalender kan hier een handig hulpmiddel voor zijn.

2. Geen nuttige content leveren

Probeer je tijdens het genereren van content altijd af te vragen wat het publiek eraan heeft. Ga maar eens bij jezelf na waarom jij een social media pagina hebt geliked of volgt? Dat doe je alleen als je geïnteresseerd bent in de berichten op die pagina omdat ze in jouw leven nut hebben. Dit betekent dus dat elk bericht informatieve-, educatieve informatie of amusement moet bevatten.

3. Geen analyses uitvoeren

Tegenwoordig kun je via verschillende tools alle content die je levert analyseren. Net als in veel andere takken van marketing geldt in de content marketing ook: weten is meten. Zo krijg je inzicht in welke tijdstippen goed werken om mensen te bereiken en welke soort content gewaardeerd wordt door je publiek. Door in de beginfase wat dingen te proberen en deze goed te analyseren kun je al in een paar maanden tijd behoorlijk wat stappen maken op het gebied van bereik en engagement.

4. Geen idee hebben wie het publiek is

Te vaak zien wij dat bedrijven geen idee hebben wie de berichten die ze de wereld insturen te zien krijgt. Dit gaat verder dan alleen social media, ook de websitebezoekers en e-mailmarketing zouden geanalyseerd moeten worden. De doelgroep die jij jezelf stelt is namelijk niet automatisch ook het publiek dat je bereikt.

5. Geen ruimte voor interactie

Een van de belangrijkste voordelen van social media is de interactie die erdoor kan ontstaan. Toch zijn er maar weinig bedrijven die hier mee bezig zijn. Vaak worden er veel berichten uitgestuurd maar wordt er vervolgens niet meer gekeken naar de reacties op die berichten. Roep je volgers daarnaast eens op om te reageren door ze een vraag te stellen. Houdt ook de berichtenpagina’s van je verschillende kanalen goed in de gaten. Het jongere publiek gebruikt steeds vaker eerst social media en dan pas de website om in contact te komen met een bedrijf. Daarbij komt ook dat men op social media veel sneller een antwoord verwacht.

6. Content marketing met SEO verwarren

Veel bedrijven denken dat ze hun content verbeteren door er heel veel zoekwoorden in de persen en zo te hopen dat het hoog in de Google Ranking komt te staan. Dit is inmiddels een achterhaald systeem en Google filtert tegenwoordig zelfs op het zogenoemde ‘keyword stuffing’, waardoor het juist in je nadeel kan werken. Natuurlijk moet je de SEO niet uit het oog verliezen bij het schrijven van content. Maar een goedlopend en informatief blog wordt door de lezer en door Google veel meer gewaardeerd.

Hopelijk helpt dit blog je bij het optimaliseren van je content marketing. Uiteraard valt er nog veel meer te lezen en ontdekken op dit gebied. Eerder schreven we ook een blog met vijf tips voor content marketing die business oplevert. Mocht je vragen hebben of een advies willen over je eigen content marketing, neem dan contact met ons op.

Break Out Marketing | www.breakoutmarketing.nl

DelenShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone